
Gázpedál helyett gázdíj? Autók nyomon követése blokkláncon
A Ford és a Toyota innovatív megoldásaival az autók nyomon követése biztonságosabbá válik, a tulajdonjog pedig átláthatóbb.
A blokklánc forradalmasítja az autóipart?
A blokklánc technológia gyorsan terjed számos iparágban, és az autóipar sem kivétel. Ahogy egyre több vállalat ismeri fel a blokklánc biztonsági, átláthatósági és hatékonysági előnyeit, a technológia alkalmazási területei tovább bővülnek.
Az autóiparban a blokklánc egyre fontosabb szerepet játszik a járműadatok, az ellátási láncok és az ügyféltranzakciók kezelésében.
Ford and Toyota are outpacing their competitors, with over 1,400 blockchain patents! 👨⚖️
— BrotherHood (@BHVenture) September 12, 2024
By focusing on supply chain and data management, they are pushing for a more secure and transparent industry ⛓️🛡️
These investments in decentralized solutions positions them as… pic.twitter.com/2i8UHz4JnO
A Ford és a Toyota továbbra is élen jár a blokklánc-alapú járműtechnológiák fejlesztésében, legalábbis a legfrissebb szabadalmi bejegyzések alapján, amelyeket a két autóipari óriás tett közzé.
2024 második negyedévében a Ford és a Toyota együttesen legalább 43 blokklánc-releváns szabadalmat nyújtott be. Bár az autóiparban a bejegyzett szabadalmak száma csökkent az előző negyedévhez képest, mindkét vállalat kiemelkedett a trendből. A Ford 3-ról 14-re növelte szabadalmi bejegyzéseinek számát, míg a Toyota 25-ről 29-re növelte ugyanebben az időszakban.
A Ford kiemelten kezeli a járműtulajdonlást és az okosszerződéseket
A Ford blokklánc-szabadalmai jól tükrözik a vállalat azon szándékát, hogy intelligens szerződések segítségével egyszerűsítse és biztonságosabbá tegye a járműtulajdonlási folyamatokat.
Az egyik frissen benyújtott szabadalom egy olyan rendszert ír le, amely megváltoztathatatlan nyilvántartást biztosít a járműtulajdonlásról. Ez a rendszer a tulajdonosi adatokat, beleértve a tulajdonjog változásait is, valós idejű eseményadatok alapján automatikusan végrehajtódó intelligens szerződések révén követné nyomon.
A blokklánc egy állandó főkönyvként szolgálna, amely a tulajdonjog átruházásait rögzíti, ezáltal biztosítva a járműtranzakciók átláthatóságát és biztonságát.
A blokklánc beépítésével a Ford célja egy hatékonyabb rendszer létrehozása a járműtulajdonlás kezelésére, ami csökkentheti a közvetítők szerepét a tulajdonjog átruházásában. Ez a megközelítés növelheti a tulajdonosi nyilvántartások integritását is, hiszen a blokklánc decentralizált és megváltoztathatatlan jellege meggátolná az adatok illetéktelen módosítását.
A Toyota NFT-alapú megoldásai
A Toyota szintén jelentős előrelépéseket tesz a blokklánc fejlesztések terén, különösen a járművekhez kapcsolódó nem helyettesíthető tokenek (NFT-k) kezelésében.
Az egyik friss szabadalmi bejegyzésük szerint a rendszer NFT-ket használ a tárolt járművek biztonságos azonosítására és nyomon követésére. Ez biztosítaná, hogy a kereskedők által tárolt vagy szállítás alatt álló járművek pontosan rögzítve legyenek a blokklánc főkönyvben, valós idejű frissítéseket biztosítva ezeknek az autóknak az állapotáról.
A Toyota érdeklődése a blokklánc iránt messze túlmutat az NFT-ken, mivel a vállalat folyamatosan kutatja a technológia szélesebb körű alkalmazásait a járműkezelésben és az ellátási lánc optimalizálásában.
2024 második negyedévében a GlobalData Patent Analytics és a Just Auto szerint a Toyota az első helyen áll a világ autóipari vállalatai között a blokklánchoz kapcsolódó szabadalmi aktivitás tekintetében, ezzel is tükrözve vezető szerepét ezen a területen. A Ford szorosan követi a második helyen, míg a harmadik helyen a State Farm Mutual Automobile Insurance található.
Az ábra mutatja, hogy az autóipari vállalatok egyre inkább felhasználják a blokklánc technológiát az innovációs stratégiáik részeként. A Porsche az első autógyártó, amely sikeresen tesztelte a blokklánc technológiát. Az általuk kifejlesztett alkalmazás, amelyet a DataArt készített, összekapcsolja a Porsche-vezetőket, a szolgáltatásokat és a biztosítótársaságokat egy átlátható blokklánc szolgáltatási ökoszisztémában.
A blokklánc átlátható, megváltoztathatatlan nyilvántartást biztosíthat a járműgyártásról, az értékesítésről és a tulajdonjogról, amely növelheti a bizalmat a gyártók, kereskedők és a tulajdonosok között. Ezenkívül az NFT-k integrálása új lehetőségeket teremthet a járművek történetének és eredetének nyomon követésére.
A vezető nélküli autók álma elhalványul, a blokklánc viszont ragyog
Miközben a Ford és a Toyota a blokklánc területén jelentős előrelépéseket tesz, a vezető nélküli járművek fejlesztése lelassult. Mindkét vállalat a teljesen autonóm járművek helyett egyre inkább a "vezetéstámogató" technológiákra helyezi a hangsúlyt.
Egy nemrégiben megrendezett iparági eseményen, ahol a vezető nélküli autók technológiájával foglalkozó szakemberek találkoztak, nyilvánvalóvá vált, hogy bár az optimizmus továbbra is jelen van, a robotaxik széles körű bevezetését akadályozó technikai kihívásokat még nem sikerült megoldani.
Az érettebb blokklánc technológia irányába történő elmozdulás hosszú távon versenyelőnyt biztosíthat mind a Ford, mind a Toyota számára, akár az autonóm járművek szektorában is.
Egyik legfontosabb területként mindkét vállalat vizsgálja, hogy a blokklánc-alapú városi infrastruktúra hogyan hatna a vezető nélküli autók technológiájára. A decentralizált rendszerek révén például könnyebb lenne valós időben kezelni a forgalmi adatokat, javítva ezzel az autonóm járművek hatékonyságát és biztonságát.

Samson Mow szerint az egységtorzítás miatt az altcoinok, mint az XRP, az Ethereum és a Solana sokkal túlértékeltebbnek tűnnek a Bitcoinnál.

A magyar Polkadot Közösség ismét összehozza a blokklánc iránt érdeklődőket egy izgalmas Blokklánc & Crypto Találkozóra Április 25-én.

Tíz évvel ezelőtt még sokan csak mosolyogtak, ha a kriptopénz jövőjéről esett szó, mára viszont ez a technológia szerves része lett a mindennapoknak.

Összeomlott a Mantra: rugpull volt vagy csak a balszerencse netovábbja? És ha már bennragadtál egy zuhanó projektben? Erre is hoztunk túlélőtaktikát.