
NFT jogdíj: mi az és hogyan működik?
A jogdíjak lehetővé teszik az NFT alkotók számára, hogy alkotásukért továbbra is javadalmazásban részesüljenek, még az NFT elsődleges eladása után is.
Mi az NFT royalties, azaz NFT jogdíj?
Az NFT-k a Web3 ökoszisztéma egyik legfontosabb technikai paradigmája és építőkövei. Míg az NFT-k felfutását valójában az Ethereum közössége vezette 2020 és 2021 folyamán, más láncok, például a Solana de még a Bitcoin is követte a példát, és jelentős projektek indultak a blokkláncokon.
Az alkotók hagyományosan a munkájukból származó jövedelem különböző formáit keresték. Bár a Web2 világában léteznek a szellemi tulajdon védelmére vonatkozó törvények, e törvények betartatása és az alkotók érdekeinek védelme nehezen volt megvalósítható.
A jogdíjfizetés passzív jövedelem, amelyet az alkotó kap a kész produktumuk minden egyes tranzakciójánál. A termék lehet zene, képzőművészeti alkotás, játékprogram, belépőjegyek vagy a digitális eszközök bármely más formája.
Miért van szükség az NFT jogdíjakra?
Az NFT jogdíjak fenntartható bevételi forrást biztosítanak a művészeti és digitális tartalmak alkotói számára. Mivel a kifizetések jellemzően programozhatók, több alkotó is részesülhet ebből a modellből.
Elvi és gazdasági szempontból az NFT jogdíjak számos előnnyel járnak az ökoszisztéma számára. A Web2 kreatív ágazataiban, a zene, a képzőművészet és a grafika területén kihívást jelent a műalkotások későbbi megvásárlásának nyomon követése. Ráadásul a kreatív szakemberek és a neves stúdiók vagy vállalatok közötti szerződések gyakran egyoldalúak és erősen a mű alkotója ellen irányulnak.
A gazdasági kapcsolatoknak ezt az egyensúlytalanságát kívánja orvosolni a Web3 modell. A Web3-ban minden olyan művet, amelyet NFT-ként mintelnek, nyomon lehet követni a blokkláncon rögzített későbbi vásárlásokon keresztül. Az alkotó így programozottan a tranzakciók láncolatának élén maradhat, és minden egyes ponton jogdíjat kereshet.
Az NFT jogdíjak a wash trading veszélyes gyakorlatát is megfékezhetik. Több számla vagy tárca létrehozásával egy piaci szereplő megvásárolhat egy NFT-t vagy bármilyen digitális eszközt, amelynek az árát mesterségesen fel akarja húzni. Gyakran a tárcáikat arra használják, hogy csak egymástól vásárolnak egy NFT-t, ezzel a kereslet hamis látszatát keltsék, és felpumpálják az NFT árát.
A figyelmetlen nézők számára ez a tevékenység úgy tűnhet, mintha nagy lenne a kereslet az NFT iránt. Ez azonban nem így van. A jogdíjak kikényszerítése biztosítja, hogy a wash traderek pénztárcái közötti minden egyes tranzakciónak ára legyen.
Hogyan járulnak hozzá a piacterek az NFT jogdíjakhoz?
A piacterek platformot biztosítanak az alkotók számára, hogy tartalmukat fejleszthessék, mintelhessék és eladásra kínálhassák. Segítenek továbbá a digitális tartalomalkotóknak abban, hogy kihasználják az alkotásaik másodlagos értékesítésére irányuló keresletet.
A piacterek kulcsfontosságú szerepet játszanak a Web3 világában, elterjesztik az NFT ökoszisztémát és kereskedelmet teremtenek. Minden blokklánchálózatnak megvannak a maga piacterei, a digitális eszközök adás-vételére és eladására szolgáló láncközi piacterekkel együtt. Amellett, hogy helyet teremtenek a jogdíjas NFT-knek, a piacterek a projektek hitelességét is növelik a projektek listázásával.
Az NFT-piacterek a platformjukon értékesített NFT-kre jogdíjat is megállapíthatnak. Ez kedvezőtlen hatással lehet az NFT-ökoszisztémára, közvetlenül befolyásolva a volumeneket. Az NFT-k kereskedési volumene az egyik legfontosabb teljesítménymutató az NFT-gyűjtemény vagy az adott lánc ökoszisztémájának állapotának értékeléséhez.
Az olyan NFT-platformok, mint az OpenSea, megpróbálkoztak a jogdíjak eltörlésével és a választható jogdíjak bevezetésével, ahol a vásárló eldöntheti, hogy szeretne-e jogdíjat fizetni az alkotóknak. Az ilyen politikák árthatnak az alkotóknak, mivel a visszatérő bevételi forrásuk mostantól csökken.
Ezáltal az alkotói gazdaság kevésbé fenntarthatóvá és versenyképessé válik, mivel az újonnan érkezők nehezen tudnak majd versenyezni a már befutott kreatív stúdiókkal. Ezért a piacterek által meghatározott jogdíjak meghatározhatják az innováció sorsát.
Mit hoz a jövő az NFT jogdíjak számára?
Az elmúlt hónapok rögös útja ellenére az NFT jogdíjak fenntarthatóbbá teszik a modellt az NFT gyűjtemények alapítói számára. Emellett lehetővé teszi, hogy a művészet fenntarthatóbb megélhetési forrást jelentsen az alkotók számára.
2022 sok szempontból brutális volt a Web3 világa számára. Az akadályok ellenére az NFT jogdíjak döntő szerepet játszhatnak az alkotók bevételszerzésében. A gyűjtemények vásárlását és eladását ösztönző szervezetek számára az ügyfélhűséget is segítheti, és a bevétel egy részét visszaadhatja ügyfeleinek, nagyobb márkaélményt teremtve.
Az olyan új koncepciókkal, mint a dinamikus NFT-k, ahol az NFT metaadatai megváltoztathatók vagy frissíthetők, ami a hűséges felhasználók egy részhalmaza számára új tulajdonságokat eredményez, az NFT-k a Web3-on belüli figyelem- és hűséggazdaságot egyaránt táplálják.
Mindezek alapján az NFT jogdíjak még egy ideig biztosan velünk maradnak, és az ezt az üzleti modellt alkalmazó vállalatok az elkövetkező években előnyben lehetnek versenytársaikkal szemben.

Kanye West 2 millió dolláros ajánlatot kapott egy token indítására, de nemet mondott. Vajon mégis beszáll a kriptóba? A piac már fogad rá!
Haliey Welch, azaz a „Hawk Tuah” lány először szólalt meg a HAWK token elindítása és az azt követő katasztrofális összeomlás óta.

A cég szerint a SOL akár 520 dollárig is emelkedhet 2025 végére, ezzel minden idők legmagasabb árfolyamát hozva. De miért ennyire optimisták?

A Wall Street Pepe ($WEPE) előértékesítése immár átszárnyalt a 70 millió dolláros mérföldkövén, és már csak 8 nap van hátra belőle.