NFT jogdíj: mi az és hogyan működik?
A jogdíjak lehetővé teszik az NFT alkotók számára, hogy alkotásukért továbbra is javadalmazásban részesüljenek, még az NFT elsődleges eladása után is.
Mi az NFT royalties, azaz NFT jogdíj?
Az NFT-k a Web3 ökoszisztéma egyik legfontosabb technikai paradigmája és építőkövei. Míg az NFT-k felfutását valójában az Ethereum közössége vezette 2020 és 2021 folyamán, más láncok, például a Solana de még a Bitcoin is követte a példát, és jelentős projektek indultak a blokkláncokon.
Az alkotók hagyományosan a munkájukból származó jövedelem különböző formáit keresték. Bár a Web2 világában léteznek a szellemi tulajdon védelmére vonatkozó törvények, e törvények betartatása és az alkotók érdekeinek védelme nehezen volt megvalósítható.
A jogdíjfizetés passzív jövedelem, amelyet az alkotó kap a kész produktumuk minden egyes tranzakciójánál. A termék lehet zene, képzőművészeti alkotás, játékprogram, belépőjegyek vagy a digitális eszközök bármely más formája.
Miért van szükség az NFT jogdíjakra?
Az NFT jogdíjak fenntartható bevételi forrást biztosítanak a művészeti és digitális tartalmak alkotói számára. Mivel a kifizetések jellemzően programozhatók, több alkotó is részesülhet ebből a modellből.
Elvi és gazdasági szempontból az NFT jogdíjak számos előnnyel járnak az ökoszisztéma számára. A Web2 kreatív ágazataiban, a zene, a képzőművészet és a grafika területén kihívást jelent a műalkotások későbbi megvásárlásának nyomon követése. Ráadásul a kreatív szakemberek és a neves stúdiók vagy vállalatok közötti szerződések gyakran egyoldalúak és erősen a mű alkotója ellen irányulnak.
A gazdasági kapcsolatoknak ezt az egyensúlytalanságát kívánja orvosolni a Web3 modell. A Web3-ban minden olyan művet, amelyet NFT-ként mintelnek, nyomon lehet követni a blokkláncon rögzített későbbi vásárlásokon keresztül. Az alkotó így programozottan a tranzakciók láncolatának élén maradhat, és minden egyes ponton jogdíjat kereshet.
Az NFT jogdíjak a wash trading veszélyes gyakorlatát is megfékezhetik. Több számla vagy tárca létrehozásával egy piaci szereplő megvásárolhat egy NFT-t vagy bármilyen digitális eszközt, amelynek az árát mesterségesen fel akarja húzni. Gyakran a tárcáikat arra használják, hogy csak egymástól vásárolnak egy NFT-t, ezzel a kereslet hamis látszatát keltsék, és felpumpálják az NFT árát.
A figyelmetlen nézők számára ez a tevékenység úgy tűnhet, mintha nagy lenne a kereslet az NFT iránt. Ez azonban nem így van. A jogdíjak kikényszerítése biztosítja, hogy a wash traderek pénztárcái közötti minden egyes tranzakciónak ára legyen.
Hogyan járulnak hozzá a piacterek az NFT jogdíjakhoz?
A piacterek platformot biztosítanak az alkotók számára, hogy tartalmukat fejleszthessék, mintelhessék és eladásra kínálhassák. Segítenek továbbá a digitális tartalomalkotóknak abban, hogy kihasználják az alkotásaik másodlagos értékesítésére irányuló keresletet.
A piacterek kulcsfontosságú szerepet játszanak a Web3 világában, elterjesztik az NFT ökoszisztémát és kereskedelmet teremtenek. Minden blokklánchálózatnak megvannak a maga piacterei, a digitális eszközök adás-vételére és eladására szolgáló láncközi piacterekkel együtt. Amellett, hogy helyet teremtenek a jogdíjas NFT-knek, a piacterek a projektek hitelességét is növelik a projektek listázásával.
Az NFT-piacterek a platformjukon értékesített NFT-kre jogdíjat is megállapíthatnak. Ez kedvezőtlen hatással lehet az NFT-ökoszisztémára, közvetlenül befolyásolva a volumeneket. Az NFT-k kereskedési volumene az egyik legfontosabb teljesítménymutató az NFT-gyűjtemény vagy az adott lánc ökoszisztémájának állapotának értékeléséhez.
Az olyan NFT-platformok, mint az OpenSea, megpróbálkoztak a jogdíjak eltörlésével és a választható jogdíjak bevezetésével, ahol a vásárló eldöntheti, hogy szeretne-e jogdíjat fizetni az alkotóknak. Az ilyen politikák árthatnak az alkotóknak, mivel a visszatérő bevételi forrásuk mostantól csökken.
Ezáltal az alkotói gazdaság kevésbé fenntarthatóvá és versenyképessé válik, mivel az újonnan érkezők nehezen tudnak majd versenyezni a már befutott kreatív stúdiókkal. Ezért a piacterek által meghatározott jogdíjak meghatározhatják az innováció sorsát.
Mit hoz a jövő az NFT jogdíjak számára?
Az elmúlt hónapok rögös útja ellenére az NFT jogdíjak fenntarthatóbbá teszik a modellt az NFT gyűjtemények alapítói számára. Emellett lehetővé teszi, hogy a művészet fenntarthatóbb megélhetési forrást jelentsen az alkotók számára.
2022 sok szempontból brutális volt a Web3 világa számára. Az akadályok ellenére az NFT jogdíjak döntő szerepet játszhatnak az alkotók bevételszerzésében. A gyűjtemények vásárlását és eladását ösztönző szervezetek számára az ügyfélhűséget is segítheti, és a bevétel egy részét visszaadhatja ügyfeleinek, nagyobb márkaélményt teremtve.
Az olyan új koncepciókkal, mint a dinamikus NFT-k, ahol az NFT metaadatai megváltoztathatók vagy frissíthetők, ami a hűséges felhasználók egy részhalmaza számára új tulajdonságokat eredményez, az NFT-k a Web3-on belüli figyelem- és hűséggazdaságot egyaránt táplálják.
Mindezek alapján az NFT jogdíjak még egy ideig biztosan velünk maradnak, és az ezt az üzleti modellt alkalmazó vállalatok az elkövetkező években előnyben lehetnek versenytársaikkal szemben.
A Revolut az elmúlt három hónapban közel 13,5 millió dollárnyi kriptós veszteséget előzött meg a fokozott csalásvédelmi intézkedésekkel.
Nayib Bukele, El Salvador elnöke – akit gyakran érnek támadások radikális pénzügyi húzásai miatt – talán most kezd igazán révbe érni.
Tudatos befektetőkké váltak a lakossági Bitcoin kereskedők? Az adatok szerint radikálisan megváltozott a viselkedésük az elmúlt évek során.
Az indonéz posta bevezette első olyan postai bélyegeket, amelyekhez NFT-k társulnak, ezzel ötvözve a hagyományt és a technológiát.