Kriptoba fektetnének a fiatalabb generációk!
A föld népessége életkor alapján különböző generációs csoportokba sorolható. Egy új kutatás elgondolkodtató eredménnyel szolgált a legfiatalabb generációk kripto iránti kapcsolatáról. Mutatjuk a részleteket!
Generációs különbségek
A különböző társadalmi, fogyasztói csoportok felosztása több tudományág szempontjából is fontos. A generációs marketing jelentősége abban rejlik, hogy korcsoportokra osztja a fogyasztókat, majd ezeket a generációs csoportokat vizsgálja vásárlási szokásaik alapján. Az nem jelenti azt, hogy minden egyén az adott generációra jellemző fogyasztási mintával írható le, de nagy átlagban biztosan megfelelnek a rá jellemző karakterek és ez például marketingkommunikációs szempontból sem mindegy.
A szakirodalom több ilyen generációs csoportot is megkülönböztet, az 1920 után születettektől kezdve napjainkig. A konkrét életkori intervallumokra vonatkozóan megoszlanak a vélemények, de jelentős eltérés azért nem akad. A leggyakrabban említettek közé talán a baby boomerek, az X, Y és Z generáció tartoznak. A legfiatalabbak a 2010 után született Alfa generáció tagjai még fogyasztói magatartás szempontjából kevéssé profilozhatók, de a jövő mindenképpen az övék.
Kripto generációk
A generációk meghatározásának szüksége úgy kapcsolódik a kriptohoz, hogy mindegyik kor gyermeke egy bizonyos nyitottsággal viseltetik az aktuális technológiai fejlődések iránt. Míg az 1940 és 1959 között született boomerek fiatalkorában a bakelit lemez és a szalagos magnó volt a meghatározó élmény, addig az 1960 és 1983 között született X generáció és az 1994-ig tartó Y generáció számára már a számitástechnika, a CD és DVD lemezek jelentette ugyanezt.
Az 1995 és 2009 éveket összefoglaló Z generáció tagjai közül néhányan pedig már eleve a Bitcoin megjelenése után születtek és számukra a jelenlegi modern eszközök és technológiák használata sokkal természetesebb és magától értetődőbb, mint a régebbi generációké.
Amíg a boomerek inkább gyanakvóbban és kételkedve tekintenek azokra a fogalmakra, mint blokklánc és kriptovaluta, addig az X és Y generáció tagja érdeklődőbbek és nyitottabbak minderre. Nem véletlenül hívják az X generációt digitális bevándorlóknak hiszen ők életük során találkoznak a digitális világgal, a Z generációs digitális benszülöttek pedig bele születnek.
Generációs kripto kutatás
A napokban jelent meg a Charles Schwab alapkezelő egy Amerikában végzett kutatásának eredménye. A vizsgálatban 1100 főt kérdeztek meg. A mintába bekerült 21 és 70 év közötti válaszadók igen széles generációs reprezentativitást jelentenek. A kutatás fő iránya a nyugdíjmegtakarítási portfólióra irányult, azaz milyen eszközökben fektetnék szívesen a nyugdíjas éveikre szánt megtakarításaikat az említett korosztályba tartozók.
Az USA-ban ,,401(k) plan”-nek nevezett megtakarítási formának röviden az a lényege, hogy az aktív éveikben ebbe a ,,csomagba” utalnak a dolgozók után a munkáltatók, amely összeget az adott munkavállaló még kiegészítheti lehetőségeihez mérten. Az akár évtizedekig gyűjtött pénzt pedig időközben a számlatulajdonos munkavállaló egyetértésével be is fektetik, hogy növelje a portfólió értékét. Az említett kutatás arra is kitért, hogy ezt az összeget milyen eszközökbe látják elképzelhetőnek befektetni.
A generációs elméletek ismeretében talán nem meglepő az eredmény, hogy a Z generáció 43%-a és az Y generáció 47 %-a látná szívesen, ha kriptovalutába is lehetne egy részét fektetni ennek a megtakarított pénznek. Ez az arány lényegesen rosszabb a másik két vizsgált generáció esetén, mert a boomerek 11%-a, az X generáció 31%-a nem tervez ilyet. Az arány hasonló, ha azt kérdezik, hogy a nyugdíjalapon kívül egyébként tart e már jelenleg is kriptovalutát.
Kripto nyugdíjasok?
A felnővő generációk nyitottsága és kockázatkedvelő attitűdje már most is látható. A nyugdíjalapok legalább egy részének bekerülése a kriptopiacra óriási lehetőséget rejt az árszínvonal növekedése szempontjából, mivel a nyugdíjtakarékosság jelenleg is több trillió dolláros piac az USA-ban.
Vannak azonban kockázati tényezők is, amelyekkel mindenképpen számolni kell. Míg a tervek többnyire a Bitcoin és az Ethereum nyugdíj befektetési portfólióba kerüléséről szólnak, addig Észak Virginiában pont a defi szektor és a yield farming felé nyitnának ezekkel, ami nagyobb kockázatot, ám nagyobb profitot is jelenthet. Negatív példaként említhető ugyanakkor egy quebeci nyugdíjalap, amely 154,7 millió dollárt veszített a Celsius platformba való befektetésével.
Az biztos, hogy a fogyasztók igénylik és egyre inkább igényleni fogják ezeket a befektetési lehetőségeket és mire az Alfa generáció is elkezdi a nyugdíjas éveire való takarékoskodást, már biztosan más lesz a kripto helyzet. Remélhetőleg a jelenleginél sokkal kedvezőbb.
Elon Musk jogi lépéseket tett az OpenAI ellen, azzal vádolva a céget és a Microsoftot, hogy megszegték nonprofit küldetését és korlátozták a versenyt.
Az USA-ban a spot Ethereum ETF-ek napi beáramlása rekordot döntött, 12,9 millió dollárral túlszárnyalva a spot Bitcoin ETF-ek beáramlását.
A GMCI árindexei azt mutatják, hogy a vezető memecoinok elvesztették emelkedő lendületüket, míg a DeFi tokenek erőteljesebb növekedést mutatnak.
A Solana története az elmúlt két évben inkább hasonlított egy Netflix-drámára, mintsem egy átlagos kriptovaluta árfolyamgrafikonjára.