Elon Musk egyetlen tweetje kinyírta a Pacmoon-t
A Pacmoon, amely korábban a közösségi médiát új alapokra kívánta helyezni, most Elon Musk tweetjének hatására teljesen más irányt vett.
A Twitter-döntés, ami mindent megváltoztatott
A kriptoipar régóta keresi a módját, hogy a felhasználók aktív részesei legyenek az online térnek, és jutalmat kapjanak tevékenységükért. A Pacmoon (PAC) a Blast hálózat közösségi kriptovalutája ígéretes megoldást kínált erre a problémára a SocialFi koncepcióval. A Pacmoon felhasználói tokeneket szerezhettek egyszerűen azzal, hogy részt vettek a közösségi életben, és minőségi tartalmat hoztak létre.
A SocialFi, a 'social' (társadalmi) és a 'finance' (pénzügy) szavak összevonásából származik, olyan koncepció, amely a közösségi média és a decentralizált pénzügyek világát kívánja összeolvasztani. Célja, hogy jutalmazza a felhasználókat az online tevékenységükért, például tartalom létrehozásáért, másokkal való kapcsolattartásért és közösségek építéséért.
Néhány hétig a Pacmoon v2 elnevezésű rendszer szárnyalt: a PAC közösség tagjai valódi hozzáadott értékkel rendelkező tokeneket kezdtek felhalmozni a Twitteren való egyszerű elköteleződésért cserébe, amely úgy tűnt, hogy jutalmazza a minőségi tartalmat, és kizárja a spam token tulajdonosokat és az automatizált botokat.
Az első domináns mémérme és közösségi kriptovaluta a Blast hálózaton
A Pacmoon projektet egy kriptokereskedő és társai indították el azzal a céllal, hogy az első domináns mémérme legyen a Blast-on, egy új Ethereum layer-2 skálázódó hálózaton.
A Pacmoon alapítója, álnéven Bobby Big Yield egyértelműen látta, hogy a sikerhez több kell, mint egy egyszerű internetes mém. A cél egy olyan "közösségi érme" létrehozása volt, amely a Blast felhasználóit összefogja és jutalmazza az aktív részvételért.
Bobby egy olyan rendszert képzelt el, ahol a felhasználók jutalmazást kapnak azért, hogy részt vesznek a közösségi életben, megosztják a véleményüket és értékes tartalmakat hoznak létre.
Azonban Bobby és csapata egyedülálló megközelítést dolgozott ki, amelyet "társadalmi érvényesítésnek" neveztek el. Az Ethereumhoz hasonló proof-of-stake hálózatok szerkezetéből merített inspirációt, amelyek független validátorokra támaszkodnak, így ebben az esetben a legnagyobb Pacmoon tulajdonosokat megbízva azzal, hogy eldöntsék, ki kap jutalmat a közösségi tevékenységéért.
A „társadalmi validátorok” és a közösségi média tartalom új korszaka
A „társadalmi validátorok” felhatalmazása mögött meghúzódó logika azonos a számtalan blokklánchálózat alapelvével. A Pacmoon validátorok, akik 10 000 PAC-ot vagy annál többet birtokolnak, felelősek a minőségi közösségi médiatartalmak kiválasztásáért és támogatásáért, nem pedig a „BUY TOKEN NOW” típusú bejegyzésekért, amelyek gyakran ellepik a Twitter idővonalait. Ezzel növelik saját tokenjeik értékét, és hozzájárulnak a Pacmoon márka hosszú távú sikeréhez.
A Pacmoon validátorok PAC tokenekkel jutalmazhatják a Pacmoonhoz kapcsolódó tweetek lájkolását, és ezek szerzőit is PAC tokenekkel jutalmazzák. Bobby szerint ez a rendszer vonzó közösségi média tartalom áramlását indítaná el, közelebb hozva a Pacmoon közösséget és fenntartva a PAC relevanciáját.
Amikor május végén elindult a Pacmoon v2, amely bevezette a „társadalmi validátorokat”, Bobby tézise beigazolódott. A Pacmoon-tulajdonosok örömmel fogadták az újítást, és azonnal munkához láttak, hogy műalkotásokat, rapeket és animációkat készítsenek, hogy kedveléseket gyűjtsenek a mintegy 1600 Pacmoon-bálnától, akik feliratkoztak validátornak.
A Pacmoon közösség rohamosan bővül: Beeple és Ovie Faruq is csatlakozott
Beeple, a valaha eladott legdrágább NFT ("Everydays: The First 5000 Days" 69,3 millió dollárért kelt el) mögött álló világhírű digitális művész is csatlakozott a Pacmoon projekthez, felismerve annak potenciálját. A Pacmoon közössége folyamatosan bővül, és egyre több befolyásos személy csatlakozik hozzá.
Ovie Faruq (más néven OSF), a több mint 195 000 Twitter-követővel rendelkező kriptoinfluencer, a Pacmoon egyik első közösségi validátorává vált a v2 verzió debütálása után. Elmondta, hogy különösen tetszik neki, hogy a rendszer a Twitter like-okra támaszkodik, nem pedig a reposztokra vagy az aktív promóció más formáira, amelyek felhígíthatnák a márkát vagy a legitimitást.
Azt is hozzátette, hogy a rendszer arra ösztönözte őt, hogy a szokásos módon szervesen vegyen részt a Pacmoon-hoz kapcsolódó tartalommal – ezzel javítva a Pacmoon ökoszisztéma nettó minőségét, és potenciálisan bepillantást engedve egy SocialFi-modellbe, amely végre alkalmas a hosszú távú vonzerő megszerzésére.
Bobby el volt ragadtatva a Pacmoon v2 sikerétől. A Pacmoon-tulajdonosok valódi társadalmi kötelékeket hoztak létre; a rendszer, amely elősegíti ezeket a kötelékeket, ingyenesen terjesztette a Pacmoon márkát a Twitteren; és mindeközben a PAC token értéke minden idők legmagasabb szintjei felé tartott.
Elon Musk egyetlen módosítással véget vetett a Pacmoon-nak
Alig két héttel később minden összeomlott. Június 12-én Elon Musk bejelentette, hogy a Twitter minden kedvelést priváttá tett a platformon, nyilvánvalóan a felhasználói adatvédelem érdekében.
A Pacmoon adatgyűjtési módja alapján a szabályzat módosítása azonnal kisiklatta a Pacmoon v2-t. Hacsak Bobby és csapata nem akartak fizetni a Twitter vállalati API platformjához való rendkívül drága hozzáférésért - amit elmondásuk szerint nem engedhettek meg maguknak -, akkor a „társadalmi validációs” kísérletüknek befellegzett.
Amint meglátták a posztot, Bobby és társai kemény kérdésekkel szembesültek. Ezek közül a legfontosabbak: A világ egyik leggazdagabb embere által felállított akadályok ellenére is meg tudták-e oldani a kripto SocialFi problémáját? Vagy csak egy vicces mém érmét akartak készíteni?
Az utóbbi választ választották. A Pacmoon v2-t leállították; a csapat dühösen dolgozott egy új, a SocialFitől kevésbé függő út kidolgozásán. A PAC árfolyama azonnal több mint 50%-kal zuhant.
Pacmoon v3 és a decentralizáció dilemmája
A Pacmoon, a közösségi média által hajtott kriptovaluta jelentős változáson ment keresztül a v3-as verzió bevezetésével. A projekt, amely korábban a decentralizációt és a közösségi részvételt helyezte előtérbe, most sokkal centralizáltabb irányba mozdult el.
A Twitter szabályainak változása után a Pacmoon kénytelen volt feladni eredeti modelljét, amely a felhasználók közösségi média aktivitását jutalmazta. A v3-ban a tartalom kurátori feladatát a hivatalos Pacmoon Twitter-fiók vette át, amely a nap 100 legjobb posztját tweeteli újra. Ezek a kiválasztott posztolók PAC-ot kapnak, akárcsak a Pacmoon validátorok, amennyiben napi szinten tetszik nekik bármelyik Pacmoonhoz kapcsolódó tweet.
A fejlesztők szerint ez a változás szükséges volt a projekt fenntarthatósága érdekében, mivel a korábbi modell nehézkessé tette a spam és a rosszindulatú tevékenységek elleni küzdelmet. Ugyanakkor a közösség aggódik, hogy a projekt elvesztette eredeti szellemét és kevésbé demokratikus lett.
Miért nehéz a decentralizált közösségi média? A Pacmoon tanulságai
Bobby szerint a Pacmoon v2 már a kezdetekben sem volt tökéletes, mivel a rendszeren belüli problémák nehezítették a működését. Az egyik fő probléma, amelyre Bobby felhívja a figyelmet, az a "gonosz token-farming" jelenség, amely kárt okoz a platform működésében. Ez a jelenség azt jelenti, hogy egyes felhasználók manipulálják a rendszert a tokenek megszerzése érdekében, ami megnehezíti a valódi értékteremtést a közösségi médiában.
Bobby megemlíti, hogy a kis csapat számára költséges és nehézkes volt küzdeni ezzel a problémával, és a „rendőr szerepének” betöltése, tehát a felhasználói magatartás ellenőrzése, rombolhatja a Pacmoon „vibrálását” vagy jó hangulatát. Ez azt jelenti, hogy a közösségi interakciók természetes áramlását megszakíthatja az, ha a platform fokozott ellenőrzést gyakorol a felhasználók felett, ami a tettrekész, szabad közönség érzését csökkentheti.
Bobby hangsúlyozza, hogy a „társadalmi validátorok” koncepciójának megújítása potenciálisan kulcsfontosságú lehet a jövőbeli SocialFi rendszerek számára. Ez azt jelenti, hogy ha a közösségi média platformok képesek innovatív módon validálni a felhasználói tevékenységet és ezáltal fenntartani a közösségi élményt, akkor biztosíthatják a jövőbeli sikerüket. Az elképzelése szerint ez a rendszer talán működhet, ha egy elég nagy és erőforrásokkal rendelkező platform fogja felkarolni ezt a megoldást.
Bobby kifejezi azt is, hogy a decentralizált közösségi médiumoknak még hosszú út áll előttük, mire elérik a szükséges méretet és erőforrásokat ahhoz, hogy hatékonyan működhessenek, mint például a Pacmoon v2. Jelenleg a decentralizált alternatívák, mint a Farcaster, még nem elég népszerűek ahhoz, hogy helyettesíthessék a domináló, központosított platformokat, mint a Twitter.
A helyzet iróniája, hogy bár a lehetőségek adottak a decentralizált közösségi média számára, a felhasználók továbbra is a nagy népszerűségű és hiperközpontosított platformokra támaszkodnak az interakcióik során. Bobby optimizmusa az utóbbi időben csökkent, és kezdett ráébredni arra, hogy a decentralizált közösségi média működtetése rendkívül összetett és kihívásokkal teli feladat.
Az amerikai kormány korábban valóban hadat üzent volna a kriptoiparnak? A Coinbase most komoly bizonyítékokkal állt elő.
A Solana alapú népszerű memecoin launchpad, a Pump.fun hirtelen letiltotta az Egyesült Királyság felhasználóit.
A Standard Chartered elemzője szerint a kereslet 2025-re egészen 200 000 dollárig tolhatja fel az árfolyamot.
Az NFT-kollekció elérte a 75 000 dolláros “floor” árat, miközben a márka az Ethereumon túlra is terjeszkedik, és elindítja a PENGU tokenjét a Solanan.