
Mobiljátéktól a metaverzumig - Ismerd meg a Sandbox-ot!
Az utóbbi években a metaverzum lett az egyik legnépszerűbb kifejezése a blokklánc ökoszisztémáknak, melynek egyik legerősebb szereplője a Sandbox. NFT-k, saját token és hatalmas partnerek, vajon ez elég lesz a sikerekhez? Ennek járunk utána ebben a cikkben.
A továbbiakban Németh Ádám, a Nexo magyar munkatársának egy vendégcikkét olvashatjátok, ahol a Sandbox mögötti fundamentális szempontokat mutatja be részletesebben.
Mobiljáték után jöhet a metaverzum
A projekt egy mobiljátékként indult 2012-ben, majd 2015-ben jelent meg PC-re is. A játékban egy 2 dimenziós térben játszhattunk, ahol kialakíthattunk saját világunkat (hasonlóan a Terraria és Minecraft játékokhoz). A mobiljáték jelenleg is elérhető, viszont a márkát 2018-ban felvásárolta az Animoca Brands és bejelentették az Ethereum platformra épülő 3 dimenziós játékukat. Egy olyan nyílt világú játékot, amiben a területek és a tárgyak mind a játékosokhoz tartoznak.
Kik állnak az ötlet mögött?
A projektet 2018-ban felvásárolta az Animoca Brands a Pixowl csapatától, viszont az eredeti csapatot a helyükön hagyták. A projekt vezérigazgatója a Pixowl egykori alapítója, Arthur Madrid, akinek 11 éves tapasztalata van a videójáték iparban, ami főként az előző cégéből származik.
Forrás: sandbox.game
A projekt technológiai vezetője Lucas Shrewsbury szintén a Pixowl csapatában volt ugyanebben a pozícióban, előtte pedig 10 évig dolgozott a Gameloftnál, ami a mobil videójátékok piacán jelenleg is egy meghatározó szereplő.
A projekt több, mint 300 alkalmazottat foglalkoztat, ami folyamatosan bővül és jelenleg is új munkatársakat keresnek. A csapatot kiegészíti az Animoca Brands is, ami egy hongkongi székhelyű blokklánc játékok kiadásával foglalkozó cég.
A projekt kódja
A blokklánc projekteknél fontos tényező a biztonság, ezért mindenképp érdemes megnézni, hogy vannak-e nyílt forráskódú részei a projektnek és esetleg volt-e auditálva az utóbbi időben. A Sandbox kódját a Certik auditálta 2022. februárjában, aminek a jelentése itt elérhető.
Forrás: certik.com
Az audit során 1 jelentős, 1 közepes, 1 kis és 3 informatív hibát találtak, amik közül a jelentős hibát mitigálták, a többi problémát pedig orvosolták. A jelentős hiba a centralizációval volt kapcsolatos, mivel több admin szerepkör is van jelenleg a rendszerben, amikre későbbiekben érdemes decentralizált alternatívát találni. A projekt válasza az volt a problémára, hogy még idén (2022) terveznek bevezetni egy DAO-t ezeknek a jogköröknek a kiváltására.
Whitepaper és weboldal
A projekt whitepaperét 2020. augusztusában tették közzé, formailag és tartalmilag is rendben van. A weboldaluk egy webalkalmazás, több lehetőségünk van a belépésre, ebből az ajánlott módszer a Metamask Wallet. A felületen keresztül köthetjük le SAND tokenjeinket, vagy használhatjuk a Sandbox áruházat NFT-k vásárlására.
A weboldal szintén korrekt, minőségi munka, gyanús jelek nincsenek.
SAND tokenomics
A weboldal után következhet a SAND token részletesebb elemzése, amiben azt nézzük meg, hogy milyen fundamentális tényezők befolyásolhatják későbbiekben az árfolyamot.
A SAND token ERC-20as, azaz Ethereum platformra épült. A token több szerepet is tölt be a projektben, amik a következők:
- Governance: A token és NFT-k szavazati jogot biztosítanak.
- Utility: játékon belüli fizetőeszköz és le is köthetjük a platformon kamatozni (staking).
Forrás: sandbox.game
Összesen 3 milliárd token lesz elérhető az ökoszisztémában, ami folyamatosan kerül feloldásra, így jelenleg inflációs tokenről beszélhetünk, viszont ez a maximális darabszám elérése után deflációs tokenné változik.
A tokenek megoszlása az alábbi módon történik:
- 17% Seed Sale: korai 2019-es befektetők, 510 millió token
- 4% Stratégiai Eladás: 120 millió token
- 12% Launchpad: 360 millió token
- 12% Alapítvány: 360 millió token
- 26% Vállalati tartalék: 780 millió token
- 19% Alapítók és Csapat: 570 millió token
- 10% Tanácsadók: 300 millió token
A “Seed Sale”, “Alapítók és Csapat” és “Tanácsadók” tokenek 5 évig 100%-ban lezárásra kerültek és utána 12 hónapos szüneteltetésekkel kerülnek feloldásra, ez azt jelenti, hogy 2024-ig csak az Alapítvány és a Vállalati tartalék, ami likviditást ad, viszont ez is a teljes tokenmennyiség 38%-a.
Tokenek égetését a csapat kijelentette, hogy nem tervezi a jövőben.
Fontosabb mutatók (2022.05.26-i adatok alapján)
Árfolyam: $1,36
Forgó kínálat: 1,23 milliárd token
Max kínálat: 3 milliárd token
Market cap.: $1,7 milliárd
All-Time High: $8,46 ( 2021.11.25. )
% változás ATH óta: -84%
Inflációs ráta: 27,37%
Az inflációs ráta magas, viszont kis piaci kapitalizációval rendelkező projekt, így bőven van helye a növekedésre és az ATH-ig látjuk, hogy eddig hol helyezkedtek el nagyobb ellenállások/támaszok.
Forrás: coinmarketcap.com
Ezután megnéztem a CoinMarketCap oldalán is, hogy milyen véleménnyel vannak a projektről, ahol összességében egy optimista/pozitív piaci hangulat látható.
Influenszerek a Sandbox mögött
A projekt egyik népszerűbb partnere CryptoStache, aki nemrég bejelentette, hogy a Sandbox platformján saját területe lesz.
Forrás: YouTube
Közösségi oldalakon maga a projekt a legaktívabb Sandbox tartalomgyártó, de partnerei közt ott van Snoop Dogg, Paris Hilton és más olyan hírességek, akik növelhetik a projekt általános ismertségét.
Kiemelt támogató partnerek a SAND ökoszisztémában
A stratégia partnerek segíthetnek a projektnek a skálázhatóságban, új területekre való terjeszkedésben, ezért különösen fontosak egy olyan projekt számára, ami részt tervez venni például a videójátékok piacán is. Nézzünk pár partnert, akik támogatják az APE növekeadését:
- Adidas
- CoinMarketCap
- TheWalkingDead
- Snoop Dogg
- SHIBUYA109 (bevásárlóközpont Tokióban)
forrás: Sandbox twitter
A projekt erőssége, hogy az ökoszisztéma területeit a partnerek fogják kialakítani, ezzel egy hatékony marketing felületet biztosítva nekik és izgalmas pályákat a felhasználók számára.
Mi a helyzet a versenytársakkal?
A projekt erőssége az, hogy nem játékot, hanem egy platformot biztosít a partnerei számára, így gyors és hatékony lehetőséget biztosítana olyan cégek számára, akik jelen szeretnének lenni a “metaverzum” ilyen formájában.
Jelenleg nagyobb versenytársak közé tartoznak az ApeCoin és Axie Infinity. Az Axie jelenleg tokenomics problémákkal küzd, míg az ApeCoinnál még nem tudjuk, hogy milyen formában kell elképzelni az ő metaverzumukat. Jelenleg a Sandbox biztos helyen van Top3-ban, viszont más nagyvállalatok is érkeznek idővel majd a metaverzumok piacára, mint például az Apple és a Microsoft.
Nincs sikeres projekt hatásos marketing nélkül
A blokklánc projektek világában az egyik legfontosabb terület a 10 milliárd dolláros marketcap eléréséig a marketing (lásd pl. Dogecoin), ezért kifejezetten fontos, hogy egy projektnek átgondolt marketing stratégiája legyen.
- Twitter ( 1 millió követő ): bejelentések és rendszeres élő közvetítések.
- Instagram (182 ezer követő): bejelentésekről rövid teaser videók, képek.
- YouTube (137 ezer feliratkozó): streamek a játékról, és a fejlesztés menetéről.
- Discord (312 ezer tag, 26 ezer aktív): a közösség fő kommunikációs platformja.
A projekt hatalmas közösséggel rendelkezik, így jelenleg a marketing nem okoz problémát a projektnek.
Sandbox konklúzió
A projekt jó csapattal, partnerségekkel és stabil marketinggel rendelkezik, viszont a tokenek megoszlása rejt magában kockázatot, mivel a vállalati tartalék a tokenek több, mint negyede, amivel könnyedén befolyásolhatja a token árfolyamát. Szintén probléma lesz a token inflálódása, amit kiküszöbölhetünk azzal, hogy a tokenjeinket lekötjük a platformon, viszont ott nincs “lockup period”, ami szintén a tokenek gyors kivételét + eladását eredményezheti, ami szintén az árfolyamra negatívan hathat (lásd. AXS).
Összességében hosszútávon vegyes érzelmeket táplálok a projekt felé, ha valaki metaverzumba fektetne, akkor a piacon ez a legéletképesebb projekt, de bőven vannak hibái, amit jó lenne kijavítani. 2022-ben indul a DAO, amit érdemes figyelemmel követni, míg a lekötésekhez is jó lenne legalább egy 2-3 hetes zárolási periódust adni. Amíg ezek nincsenek meg, addig egy kockázatosabb befektetésnek tartom a SAND tokent.
Ha olvasnál még hasonló fundamentális elemzést az NFT piacról, akkor nézd meg Ádám, az Axie Infinity-ről írt cikkét.
További ajánlott cikkeink:
- Aktuális Bitcoin és kriptovaluta árfolyamok, coin elemzések
- Bitcoin és kriptovaluta konzultáció. Elakadtál? Kérdésed van? Segítünk!
- Bitcoin és blokklánc, egy új világ kezdete; Ebook
- Bitcoin és kriptovaluta adózás ultimate kisokos 2022
- Kriptovaluta és altcoin bemutatók, projekt ismertetők
- Bitcoin és kriptovaluta bányászat beállítások, útmutatók
- Kriptovaluta tőzsde ismertetők, Bitcoin vásárlás

A Pepe újra nyeregben van, és végre ismét profitot hozott a 2024. decemberi csúcsot követő eladási hullám után.

Kétpárti támogatással halad előre a GENIUS Act, amely jogi keretet adna a stabilcoinoknak és erősítené az USA versenyképességét.

Tekintsük át, miért vált a kriptovaluta egy fő fizetési eszközzé a kaszinókban, és milyen előnyöket nyújt a felhasználóknak.

Az érintett tokenek listázva maradnak a tőzsdén, azonban a New York-i felhasználók nem tudnak majd velük kereskedni.