
Botrány tört ki az Art Gobblers NFT körül
Sok gyűjtő azt állítja, hogy influencerek olyan ingyenes NFT-kért cserébe hype-olták a projektet, amelyek most közel 23 000 dollárt érnek.
Újabb etikátlan NFT influencer hype történt?
Az NFT-világot felbolygatta az Art Gobblers hétfői indulása, amely a "Rick & Morty" társalkotójának, Justin Roiland-nak és a Paradigm kripto befektetési cégnek az Ethereum-alapú projektje. A hétfő esti ingyenes NFT mint után az Art Gobblers már több mint 26 millió dollár értékű másodlagos eladást generált, ami hatalmas hype-ot sugall a projekt körül.
Az Art Gobblers körüli diskurzus nagy része az elmúlt napok során az NFT influencerek szerepét övezte. Sokakban felmerült a kérdés, hogy kompenzálták-e őket ingyenes NFT-kkel, és, hogy egy olyan rendszert erősítenek-e, amelyben a befolyásos hangok megfelelő kinyilatkoztatások nélkül használják ki platformjukat.

Az Art Gobblers 1700 Gobbler artwork NFT-t indított, amelyeket bárki ingyen mintelhetett, aki felkerült egy jóváhagyott engedélyezési listára. 300 NFT-t a projektalkotók és közreműködők számára tartottak fenn, és további 8000 Gobbler NFT-t fognak fokozatosan kiadni a következő 10 év során. Nem sokkal később az NFT-ket jelentős összegekért kezdték el értékesíteni a másodlagos piacokon keresztül, a legolcsóbb elérhető darabot jelenleg 14,5 ETH-ért - körülbelül 22 850 dollárért - jegyzik. Egy NFT hétfő este közel 138 000 dollár értékű ETH-ért kelt el.
Hogyan működik az NFT influencer marketing?
A másodlagos értékesítések hullámának közepette a Crypto Twitter-en olyan tweet-ek jelentek meg, amelyekben olyan prominens NFT influencerek, tartalomkészítők és személyiségek listáját osztották meg, akik sikeresen minteltek NFT-t. A kezdeti reakció általánosságban negatív volt, egyes felhasználók azt állították, hogy ez a nagy követőtáborral rendelkező influencerek által szerzett túlzott előnyöket tükrözi.
Nem ez az első eset, hogy a gyűjtőket és alkotókat azzal vádolják, hogy potenciálisan értékes NFT-kért biztosítanak hype-ot és promóciót. Gyakran előfordul, hogy amikor egy NFT-projekt elindul és az árak az egekbe szöknek, a Twitter-felhasználók rámutatnak azokra az influencerekre, akik az engedélyezési listáról minteltek. Ez különösen akkor gyanús, ha aztán azonnal el is adják az adott NFT-t - ez a már jól ismert pump-and-dump.
Ha ezek az influencerek és gyűjtők valóban részt vesznek ilyen megállapodásokban - akár az Art Gobblers, akár más projektek körül -, akkor jellemzően nem hozzák nyilvánosságra ezeket. Mindezt tovább bonyolítja az a tény, hogy sok híres gyűjtő álnéven tevékenykedik, és a követők nem feltétlenül ismerik a valódi nevüket vagy hátterüket.

A social media influencereknek az Egyesült Államokban a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) előírásai szerint egyértelműen közzé kell tenniük a fizetett megállapodásokat. Eközben a kriptovalutákat és a kapcsolódó termékeket népszerűsítő hírességek és influencerek egyre gyakrabban szembesülnek a SEC ellenőrzésével és büntetésével - ahogyan azt Kim Kardashian nemrég tapasztalta.
Mit mondanak az influencerek?
Az Art Gobblers szeptemberi tweet thread-je szerint az alkotók úgy döntöttek, hogy "saját kezűleg választják ki" a művészeket és Web3-építőket az NFT-kre, akik cserébe másokat is jelölhettek a listára. Néhány mintelő azt tweet-elte, hogy egyszerűen a projekt Discord szerverén való részvétellel jutott hozzáféréshez.
Andrew Wang korábban egy Twitter Space interjú házigazdája volt Roiland-dal, és az elmúlt napokban rengeteget tweet-elt az Art Gobblers körüli részvételéről. Elárulta, hogy egy "hivatalos Art Gobblers-fiókot" működtetett a Twitter-en egy kitalált karakter mögé bújva. Fxnction azt mondta, hogy nem reklámozta vagy tweet-elt az Art Gobblers-ről a megjelenés előtt, és azt állította, hogy a Discord szerverhez való korai csatlakozással került fel az engedélyezési listára. A backlash-t is kommentálta, különbséget téve azok között, akik arra használják a közönségüket, hogy népszerűsítsenek egy olyan projektet, amiben hisznek, és azok között, akik egy NFT drop hype-ot kihasználva pénzzé teszik a mintelt tokent.
Ha Fxnction és más mintelők a hype előtti részvétellel érdemelték ki a hozzáférést az Art Gobblers allowlist-hez, akkor ez bárkivel megtörténhet - nemde? Ez a Web3 ideálja, hogy egy projekt korai támogatói idővel előnyhöz jutnak. Ennek ellenére még mindig sokan gyanakodnak arra, hogy az influencereket előnyben részesítik annak reményében, hogy nagyobb érdeklődést generálnak egy-egy drop körül.
Záró gondolatok
A hétfő esti kereskedési őrület óta az ellenségeskedés egy része elcsendesedett, és más gyűjtők és alkotók megvédték azokat, akiket a mintelés miatt célba vettek.
Fxnction felvetette, hogy az alkotóknak van lehetőségük arra, hogy jobban szabályozzák az engedélylistákat, és a jövőben elkerüljék az ilyen visszaütéseket. Ugyanakkor azt is megjegyezte, hogy aki felháborodott ezen, annak korábban észre kellett volna vennie az allowlist-et.
Az ilyen típusú dolgokra tényleg lehet szabályokat felállítani, ahogy látom, hogy sokan folyamatosan nyomulnak - mondta. Ez a Web3. Ha korábban jobban odafigyeltek volna, bárki megragadhatta volna az engedélylistát.
Csatlakozz te is a publikus kriptovaluta kereskedő discord csatornánkhoz!
További ajánlott cikkeink:
- Aktuális Bitcoin és kriptovaluta árfolyamok, coin elemzések
- Bitcoin és kriptovaluta konzultáció. Elakadtál? Kérdésed van? Segítünk!
- Bitcoin és blokklánc, egy új világ kezdete; Ebook
- Bitcoin és kriptovaluta adózás ultimate kisokos 2022
- Kriptovaluta és altcoin bemutatók, projekt ismertetők
- Bitcoin és kriptovaluta bányászat beállítások, útmutatók
- Kriptovaluta tőzsde ismertetők, Bitcoin vásárlás

Merülj el az Ordinals Wallet segítségével a BTC hálózaton ébredező Ordinals és BRC20 őrületben, és fedezd fel az altcoinok új világát.

A feltételezhetően elhibázott utalás a Bitcoin 14 éves történetében a nyolcadik legmagasabb tranzakciós összeget eredményezte.

Reális a szökés veszélye az ügyészség beadványa szerint, ezért Changpeng Zhaónak az Egyesült Államokban kellene maradnia a februári ítélethirdetésig.

A Raiffeisen Bank leányvállalata arra készül, hogy 2024 elején kriptovaluta-kereskedelmi szolgáltatásokat vezessen be lakossági ügyfelei számára.