Mi a metaverzum és mit csinálhatunk ott?
Gyakran halljuk, hogy a metaverzum a digitális kapcsolódás, a VR és az e-kereskedelem új korszakát készül megnyitni. De mi is a metaverzum?
Belépés a metaverzumba
Sokszor mondják, hogy a metaverzum a digitális kapcsolódás, a virtuális valóság (VR) és az e-kereskedelem új korszakát készül megnyitni. A technológiai cégek bizony fogadni is mernek rá: amikor a Microsoft az Activision Blizzard játékfejlesztő óriáscéget felvásárolta 68,7 milliárd dollárért, egyértelműen tükrözte a vállalat azon vágyát, hogy megerősítse pozícióját az interaktív szórakoztató térben.
De más, nem technológiai cégek is igyekeznek minél hamarabb részesévé válni ezen világnak. A Nike új védjegyeket jelent be, hogy virtuális Air Jordaneket értékesítsen, a Walmart pedig arra készül, hogy virtuális árut kínáljon az online áruházakban saját kriptovalutája és nem helyettesíthető tokenek (NFT) használatával. Na, de mi is az a metaverzum és miért ekkora körülötte a hype?
A metaverzum röviden „3D virtuális világok integrált hálózata”. Ezek a világok egy virtuális valóság szemüvegen keresztül érhetők el – a felhasználók szemmozgásukkal, feedback vezérlőkkel vagy hangutasításaikkal navigálhatnak a metaverzumban.
forbes.com
A metaverzum működésének megismeréséhez érdemes megtekinteni a népszerű, többszereplős virtuális valóság játékokat, de a zenészek és a szórakoztatóipari kiadók is kísérleteznek mostanság metaverzumban zajló koncertek rendezésével, amelyekre szintén hasznos lehet ránézni. A sportipar is követi ezt a példát, az olyan vezető franchise-ok, mint a Manchester City virtuális stadionokat építenek, hogy a szurkolók meccseket nézhessenek és virtuális árukat vásárolhassanak.
Tehát a metaverzum legnépszerűbb koncepciója a következő: egy VR alapú világ, amely független fizikai világunktól, s ahol az emberek szocializálódhatnak, látszólag korlátlan számú virtuális élményben részesülhetnek, mindezt pedig saját digitális gazdaságával támogatja a hálózat.
Több, mint virtuális valóság
Míg a VR-t a metaverzum receptjének kulcsfontosságú összetevőjeként emlegetik, a metaverzumba való belépést nem korlátozza (és nem is korlátozhatja), hogy van-e VR szemüveg a birtokunkban. A széles körű hozzáférhetőség biztosítása kulcsfontosságú ahhoz, hogy a metaverzum a VR folyamatos felfelé irányuló küzdelmére épülve megnyerhesse a fogyasztókat. Annak ellenére, hogy nemrég megérkeztek a megfizethető, rendkívül jó minőségű, hordozható vezeték nélküli szemüvegek, még mindig csak kevesen használnak VR-t. Mi lehet ennek az oka?
Számtalan tényező létezik, az elszalasztott marketing lehetőségektől kezdve a gyártási akadályokig, de lehetséges, hogy a VR használata eleve nem vonzó sok ember számára, különösen gyakori használat esetén. A képernyőtechnológia lenyűgöző fejlődése ellenére a VR fejlesztők továbbra is próbálják megoldani a „kiberbetegség” – a tengeri betegséghez hasonló hányinger – problémáját, amelyet eszközeik sok felhasználóból váltanak ki. Tanulmányok kimutatták, hogy a nyak kényelmetlen pozíciója újabb akadályt jelenthet, amely mindaddig fennállhat, amíg a VR nagy szemüvegek használatát igényli.
zealar.com.au
A VR használatának fizikai kihívásain túl elszigetelő jellege is van: „Amikor valaki felveszi a headsetet, elkülönül a körülötte lévő világtól” – írja Ramona Pringle, digitális technológiai professzor és kutató. A fizikai világtól és az emberektől való elszakadás kellemetlen érzése igen nagy akadályt jelenthet abban, hogy az emberek órákon át önszántukból VR szemüveget viseljenek.
Mi lehet a megoldás?
A kiterjesztett valóság (AR) rejtheti a kulcsot ahhoz, hogy a metaverzum elérje valódi potenciálját. Az AR segítségével a felhasználók okostelefonjukkal (vagy más eszközükkel) digitálisan felerősíthetik azt, amit a fizikai világban érzékelnek. Mindezt valós időben tehetik meg, lehetővé téve ezzel számukra, hogy úgy lépjenek be egy virtuális világba, hogy közben továbbra is a jelenlegiben maradnak.
A kiterjesztett valóságra összpontosító metaverzum nem egy teljesen új digitális világ lenne, hanem kereszteznék egymást valós világunkkal. Hogy ezt pontosan miképp fogják elérni a fejlesztők, egyelőre homály fedi, viszont ha jól csinálják, akkor ebből egy nagyon hasznos és élvezetes projekt bontakozhat ki, amely fenntarthatóbb lehet, mint a VR.
További ajánlott cikkeink:
- Aktuális Bitcoin és kriptovaluta árfolyamok, coin elemzések
- Bitcoin és kriptovaluta konzultáció. Elakadtál? Kérdésed van? Segítünk!
- Bitcoin és blokklánc, egy új világ kezdete; Ebook
- Bitcoin és kriptovaluta adózás ultimate kisokos 2022
- Kriptovaluta és altcoin bemutatók, projekt ismertetők
- Bitcoin és kriptovaluta bányászat beállítások, útmutatók
- Kriptovaluta tőzsde ismertetők, Bitcoin vásárlás
Az amerikai kormány korábban valóban hadat üzent volna a kriptoiparnak? A Coinbase most komoly bizonyítékokkal állt elő.
A Solana alapú népszerű memecoin launchpad, a Pump.fun hirtelen letiltotta az Egyesült Királyság felhasználóit.
A Standard Chartered elemzője szerint a kereslet 2025-re egészen 200 000 dollárig tolhatja fel az árfolyamot.
Az NFT-kollekció elérte a 75 000 dolláros “floor” árat, miközben a márka az Ethereumon túlra is terjeszkedik, és elindítja a PENGU tokenjét a Solanan.