Van-e jövője a digitális divatnak a metaverzumban?
A metaverzum növekvő népszerűségével a digitális divatipar is egyre nagyobb teret nyer, amely egyaránt vonzza be a nagy luxusmárkákat és a kiskereskedelmi fogyasztókat.
Virtuális divat - egy kis történelem
A digitális divat 2017-ben jelent meg Kat Taylor Cattytay jóvoltából, aki először tett ki egy Instagram-posztot "Virtuális ruházat!!!" felirattal. Nem sokkal később az Adidas, az Off-White, a Vetements és a Balenciaga között is több megegyezés született. Ezek a márkák már azelőtt érdekeltek voltak a divat digitalizációjának bevezetésében, mielőtt az a tömegmédia diskurzusába bekerült volna.
Ez jóval a COVID-19 világjárvány előtt történt, amikor az emberek még nem ragadtak otthon, így a digitális ruházkodásnak sem volt igazán alapja, viszont ezek a vállalatok már jóval azelőtt megláttak egy olyan piaci rést, ami 2020-ban robbant csak be a digitális világba. A divat digitalizálása így nem újkeletű történet.
Jóval Cattytay előtt is lehetett virtuális ruhákat tesztelni a játékokban. Ilyenek például a farmerek és az ingek a Simsben és a különböző páncélok a Shootersben. Azt azonban senki sem tudta elképzelni, hogy a közeljövőben márkás tornacipőket próbálunk majd fel egy erre a célra létrehozott alkalmazásban, vagy hogy ezt akár pénzért is megtehetjük, ahogyan az 2021 márciusában a Gucci és a belorusz Wanna cég együttműködésével történt.
Az első virtuális tornacipőket a Gucci alkalmazásban 12,99 dollárért lehetett megvásárolni, a Wanna Kiksben pedig 9 dollárért próbálhattuk fel és vásárolhattuk meg őket (na jó, inkább fotót készíthettünk róluk) egyéb kiegészítők mellett.
Forrás: dezeen.com
Így joggal tehető fel pár kérdést; Miért akarna bárki is ilyet? Kinek van szüksége digitális ruhákra? Mit lehet velük csinálni? A digitális divat szerelmesei azt állítják, hogy így nem okoznak környezeti károkat. Vagy ahogy egyesek fogalmaznak: Nem kell valódi dolgot vásárolni egy Instagramra feltöltött fotóhoz. No, de mi lesz a következő? Hányan vásárolnának folyamatosan digitális cuccokat a közösségi oldalakon megjelenő posztokhoz? Ez csak szórakozás lenne? Válhat-e a digitális divat a mindennapjaink részévé?
Több valószínű forgatókönyv is létezik. Az első, és a legreálisabb a digitális próbafülkék létjogosultsága. Hogy lássuk, hogyan áll rajtunk egy ruhadarab, fel tudnánk próbálni anélkül, hogy elhagynánk az otthonunkat. Néhány üzlet már próbálkozik ennek a funkciónak a megvalósításával és komoly fejlesztések, tesztelések folynak.
A kezdeti szakaszban inkább a szórakozás vonzza a felhasználókat, ők még potenciális vásárlóknak sem tekinthetők. A felhasználás e módja egyenlőre még nagyon kezdetleges és valós képet sem ad az érdeklődő felhasználók digitális divathoz való hozzáállásáról. Számukra ez inkább játék, míg a márkák marketinglehetőséget látnak benne.
Forrás: Fortnite.comDigitális divat és játékipar
A játékok világa egy olyan platform, ahol a digitális divat komolyabb piacra lelhet. A Balenciaga és a Fortnite közötti mérföldkőnek számító együttműködéssel a Balenciaga által inspirált skin megvásárlása a játékban lehetőséget biztosít arra, hogy a való életben is megvásároljuk az adott darabot. Felöltöztetted magad, majd felöltözteted a karakteredet - micsoda zseniális húzás a játékosok számára. A Fortnite általában jól keres a beépített vásárlásokon, hiszen a felhasználók már több mint egymilliárd dollárt költöttek karaktereik játékon belüli fejlesztésére.
Az átjárhatóság viszont problémát jelent. Az egyik játékban megvásárolt skin nem fog működni egy másikban. Felöltözteted a karakteredet, de a közösségi médiában már nem tudod közzétenni a fotód. Így kaptunk Moschino skineket a The Sims-hez és Gucci skineket a Tennis Clash-hez. A Balenciaga 2021-ben mutatott be egy játékformátumú kollekciót, ahol az összes karaktert a legújabb szezon ruháiba öltöztették. Így a kiberesztétika bekerült a való világ divatvilágába. Az egykor csak a videojátékokon belül létező ruhákat már a való világban is elkezdhetjük viselni.
https://www.youtube.com/watch?v=hu_08WchxnU
Amióta Mark Zuckerberg bejelentette a Facebook metaverzum létrehozását úgy tűnik, hogy a digitalizált virtuális valóság egyre természetesebbé válik a mindennapokban. Szinte minden gigamárka beszáll a metaverzumba, legyen szó digitális ingatlanokról vagy banki szolgáltatásokról. A virtuális valóságban is ugyanúgy építünk házat, hordunk ruhát, találkozunk a barátainkkal, csak úgy mint a való világban. Sőt, üzleti tárgyalásokat is tarthatunk, mint Demna Gvasalia, a Balenciaga kreatív igazgatója, aki már a virtuális valóságban is adott interjút.
Digitális divatbirodalom
A digitális divatpiac rövid idő alatt hatalmas, a legtöbb felhasználó számára felfoghatatlan birodalommá nőtte ki magát. Vállalkozó szellemű üzletemberek gyönyörű történeteket dolgoznak ki, ahol a fenntarthatóságról, a bolygó védelméről és szokatlan mintákról hallhatunk, amelyeket soha nem tudnának a való életben megvalósítani, mert egyszerűen irreálisak lennének a gyártás szempontjából.
A márkák szívesen használják a digitális divatot, mint egy újabb lehetőséget, amellyel elérhetik a fogyasztókat. Például a világjárvány idején az orosz Alexander Terekhov márka olyan promóciót indított, ahol a couture ruháit 50 dollárért lehetett elhelyezni egy fotón.
A digitális divat tehát egy újabb eszköz lett a márka népszerűsítésére, illetve a pénzkeresés egy új módja nyílt meg a startupok és a digitális tervezők számára. A jövő azonban még nem világos, hiszen a digitális divat nagyon gyerekcipőben jár és számos kérdés merül fel, hogyan is tovább. Már ismert márkáknak tervezel majd ruhákat, vagy elkészíted a sajátodat? Valóban viselni fogják az általad készített ruhákat a metaverzumban, vagy kész fotókat használnak majd fel 50 dollárért?
forrás: Balenciaga
Összefoglalva
A metaverzum tervezői népszerűsítik majd a divatot a tömegek számára, és hogyan boldogulnak majd a márkák? Lesznek "metaboltok" vagy minden ruha egy kattintással megjelenik? Hogyan fognak bánni a hamisítványokkal, és a márkák összefognak-e valami nagyobb dologgá? Egyelőre több a kérdés, mint a válasz, de nyilvánvalóan egy új és nagyon izgalmas iparág küszöbén állunk, amely sokakat érdekel.
További ajánlott cikkeink:
- Bitcoin és kriptovaluta konzultáció. Elakadtál? Kérdésed van? Segítünk!
- Bitcoin és blokklánc, egy új világ kezdete; Ebook
- Bitcoin és kriptovaluta adózás ultimate kisokos 2021
- Kriptovaluta és altcoin bemutatók, projekt ismertetők
- Bitcoin és kriptovaluta bányászat beállítások, útmutatók
- Kriptovaluta tőzsde ismertetők, Bitcoin vásárlás
A Revolut az elmúlt három hónapban közel 13,5 millió dollárnyi kriptós veszteséget előzött meg a fokozott csalásvédelmi intézkedésekkel.
Nayib Bukele, El Salvador elnöke – akit gyakran érnek támadások radikális pénzügyi húzásai miatt – talán most kezd igazán révbe érni.
Tudatos befektetőkké váltak a lakossági Bitcoin kereskedők? Az adatok szerint radikálisan megváltozott a viselkedésük az elmúlt évek során.
Az indonéz posta bevezette első olyan postai bélyegeket, amelyekhez NFT-k társulnak, ezzel ötvözve a hagyományt és a technológiát.